Senin, 13 April 2009

KISAH CINTA SAYA DENGAN NOREIERA


Salah satu risiko bercinta adalah putus cinta seperti yang saya alami. Apalagi jika sudah bercinta dalam tempoh yang lama dan cinta telanjur mendalam.itu lah yang pernah saya alami semasa saya di dalam zaman universiti.ketika itu saya menuntut di Universiti Malaysia Pahang, Gambang.Saya pernah mencintai dan sangat mencintai seorang gadis berbangsa Dusun dari daerah Ranau,SABAH iaitu dari kampung Narawang. Gadis yang sangat saya cintai INI ialah Noreira Lajumin.Saya lebih suka menggelarkanya dengan nama singkat iaitu iera atau panggilan manjanya darling.Namun cinta kami tidak kekal lama setelah berlaku peristiwa hitam dalam keluarganya, tidak perlu saya jelaskan apa peristiwa itu cuma sampai mati saya akan ingat tarikh hitam itu iaitu selepas tarikh hari jadi saya 16 jun 2008.Namun ini bukanlah faktor utama menyumbang kepada runtuhnya cinta selama 3 tahun setengah yang kami sama-sama bina.Ada banyak lagi punca lain yang tidak boleh saya nyatakan demi kepentingan peribadi saya dan iera.Pada masa itu saya masih menjalani Latihan industri di Ladang Mill Sandakan yang merupakan kilang kelapa sawit di kawasan pedalaman. Saya tidak sama sekali menyangka saya akan menangis di tinggalkan oleh dia. Sanggup saya ke Sabah kerana ingin berjumpa dengan buah pujaan hati saya..sayangnya Jodoh kami tidak kesampaian..pada 11july08 iera melafazkan kata putus hanya melalui sms kepada saya.Selama 3 tahun saya berjuang mempertahankan kesetiaan saya,masa saya,apa yang termampu segalanya saya cuba kongsikan untuk mewarnakan cinta kami.Boleh saya katakan saya berhabis sudah untuknya..apakah saya BODOH? saya sama sekali menyangkal jika ada yang menuding kepada saya..inilah cinta terbaik yang ingin saya buktikan kepadanya namun Tuhan ada rencananya sendiri...akhirnya saya pasrah dan hingga saat ini luka di hati ini tiada siapa yang mampu mengubatnya...namun dia yang merencanakan dia jugalah penawarnya. Namun dibalik semua ini saya percaya Tuhan tidak meninggal­kan saya. Ia ada di dekat saya untuk me­nolong. Ia rindu menguatkan dan menghibur saya. Mazmur 34:19 berkata:”TUHAN itu dekat kepada orang-orang yang patah hati, dan Ia menyelamatkan orang-orang yang remuk jiwanya.”
saya percaya anda semua tentunya pernah meng­alam­i sakit hati. Pada saat seperti ini lah saya pernah bertanya: di mana engkau Tuhan?. Mengapa Ia biarkan aku bersendirian? sebenarnya Ia ada di dekat saya. Ia sangat terikat dengan firman-Nya! sedikit demi sedikit saya menyapa Tuhan. Berbicaralah dengan-Nya. saya cuba mengubati luka hati saya dengan:
Bersyukur atas apa yang telah terjadi. saya percaya Tuhan mengetahui semua apa yang saya alami. Walaupun saat itu saya sulit mengucap syukur, saya berusaha melakukannya. Semua jalan manusia lurus dalam pandangannya sendiri. Namun Allah tahu apa yang ada di balik lencongan jalan kita. Percayalah bahwa apa yang terjadi adalah seizin Dia! Kita hanya melihat satu langkah di depan, Allah melihat sejuta lang­­kah di depan kita. Teruslah berkata bahwa Ia tahu what is the best for me! Salah satu tanda kedewasaan hidup rohani ialah saya dapati dalam diri saya,saya dapat belajar mengucap syukur atas segala sesuatu yang terjadi dalam hidup ini.
akhirnya saya Relakan kepergiannya. Ini adalah cara paling cepat untuk menyembuhkan luka hati saya. saya juga berdoa agar dia bahagia dan diberkati baik secara jasmani maupun rohani! memang pada awalnya sangat sukar kerana ada pertentangan batin. Namun saya teruskan untuk mendoakan dia dan syukurlah terpampang kegembiraan di wajahnya di friendsternya. saya juga tidak lupa Berdoa untuk diri sendiri. saya katakan kepada Tuhan bahwa saya telah merelakan dia pergi. Sesudah itu perintahkan hati saya dan fikiran saya untuk merelakan kepergiannya. Dengan begitu saya rasakan proses kesembuhan telah segera bekerja dalam diri saya. Mengapa? Kerana sebenarnya saya sedang belajar mengampuni. Tuhan pasti senang dengan hal ini dan akan menyembuhkan luka batin saya.
Bersyukurlah kerana ini terjadi saat saya masih bercinta. Cuba, bayangkan jika setelah saya berkahwin dengannya, tiba-tiba iera pergi membawa seluruh pakaiannya dan hanya meninggalkan satu inbox sms singkat permohonan maaf karena telah meninggalkan saya! ­Itulah sebabnya saya mendorong Anda untuk meyakinkan diri, lebih baik ini terjadi sekarang daripada nanti! saya juga harus merasa beruntung kerana telah mengenal maknanya cintanya ketika ini, dibanding baru mengetahuinya sekarang! Jadi,saya percayalah bahwa Allah sedang melakukan yang terbaik dalam hidup saya. saya mempunyai satu prinsip penting tentang hidup: Allahlah yang mengatur dan mengawal bila manusia lahir, dengan siapa ia berkahwin dan bila ia mati. Setiap orang yang takut akan Tuhan pasti mengalami cinta kasih Allah dalam hal ini.
Pesanan saya Berjalanlah dengan iman. Tuhan pasti akan memberi seseorang yang terbaik kepada Anda begitulah halnya juga dengan diri saya. Ini mungkin terjadi kerana dulu saya terus bercinta tanpa bertanya dahulu pada Tuhan. mungkin juga karena perwatakan saya belum terbentuk. Rilex BAH! Percayalah bahwa Tuhan pasti telah menetapkan seorang yang speCial dan tepat bagi saya.Pesanan saya Jalani lagi hidup dengan baik. Be good at whatever things you do! Saat Anda menemukan pasangan yang tepat, maka Anda dengan sangat bersukacita akan berkata, “Thank’s a lot God! You’re Great!” Ingat apa yang Ia janjikan dalam firman-Nya, “Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi setiap orang yang mengasihi Dia” (Rm. 8:28)


AMEN!!!!

Tidak ada komentar:

BIBLE SEARCH

Choose a Bible Book or Range
Type your text here
Ignore Case
Highlight Results